torsdag 6 oktober 2011

Våren 2012?

Gårdagens midterm exam var nog den lättaste tentan jag gjort hittills vilket kändes väldigt bra. Nu kan jag börja fokusera på måndagens tenta som är betydligt större och försöka göra bra ifrån mig på den.

De senaste veckorna har jag suttit och funderat och grubblat på en massa saker och inte blir jag klokare. Vad ska jag göra under våren? Kan antingen plugga eller jobba. Helst vill ja ju bo i Helsingfors under våren eftersom att jag har typ allt där men det beror också mycket på om vi får uthyrt vår lägenhet ända till augusti nästa år eller juni. Om jag skulle vara i Helsingfors skulle jag behöva hitta ett halvtidsjobb som inte är för tungt, med hyffsat bra lön så att jag kan leva och som helst skulle ge mig lite arbetserfarenhet inom mitt område som jag studerar. Visst låter mina krav enkla att uppfylla... NOT. Mitt andra alternativ är att plugga men då skulle jag behöva göra det på distans och endast ta nätkurser, om jag vill bo i Helsingfors, och jag kollade redan upp utbudet på kurser och det såg inte allt för lovande ut. Har redan pluggat alla intressanta. I Åbo skulle det ju fungera att bo men samtidigt har jag typ inget mer att plugga, har endast gradun kvar och den vill jag inte börja skriva på förrän nästa höst. Vet fortfarande inte vad jag ska skriva min gradu om så det är ett annat problem.

Våren är ju också = med träningsläger men jag har faktiskt funderat i de banorna att jag inte skulle åka på träningsläger i år. Den första anledningen är såklart den ekonomiska. Det är dyrt att fara på träningsläger och jag har inga sponsorer som överöser mig med pengar. Utomhussäsongen spolierades av skador så det gör väl inte heller att sponsrpengara rullar in. Inte för att det hjälpt mig särskilt mycket att vinna SM guld inomhus i vintras, och utomhus förra året men ändå. Den andra anledningen till varför jag tvekar om att fara på träningsläger är att jag aldrig upplevt den där wao känslan med det. Har hört så många historier om idrottare som gör superresultat tack vare träningsläger men jag är oftast så trött när jag kommer hem därifrån plus att träningarna oftast går bra men de går i slutändan inte så värst mycket bättre än i Finland. Om jag får välja att fara på träningsläger själv utan tränare i 2,5 vecka eller stanna hemma i Finland och träna med tränare i 2,5 vecka så tror ja jag väljer det sista alternativet. Har även funderat i de banorna att jag istället för ett utlandsläger skulle lägga pengarna på att resa runt i Europa och tävla i Maj. Nästa år är det ju EM i Helsingfors och om man vill hinna göra gränsen innan tävlingarna som startar i slutet av Juni så gäller det att börja tävla tidigare. I Finland är det oftast för kallt för att göra det plus att det inte finns några tävlingar så då gäller det att ta sig ut i Europa och tävla.

Pyh alla dessa funderingar drives me crazy ibland och jag vet inte alls hur jag ska göra. Har kollat upp olika jobb alternativ men de flesta jobb kan man inte söka till ännu för de börjar redan nu på hösten så om jag vill hitta ett jobb so börjar i Januari så är det för tidigt att söka. Nu skulle man allt bra behöva en person som säger åt en vad man ska göra. Ibland är det inte så kul att vara vuxen med alla dessa beslut som ska tas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar