måndag 24 oktober 2011

Swamp tour

Nu har jag alldeles nyss kommit hem från min swamp tour och det har nog varit det häftigaste och samtidigt läskigaste som jag gjort här i Louisiana. Vi var en grupp på 6 personer som imorse gav oss iväg för att besöka en swamp som ligger ca en timmes körväg från Baton Rouge. På vägen dit fastnade vi i trafiken så vi höll till och med på att missa vår tour men som tur var de andra människorna som vi skulle åka med också försenade så företaget väntade snällt på oss. Jag tog en sisådär 200 bilder idag så istället för text ska jag låta bilderna tala :)









Det fanns en hel del fåglar och andra djur som också bodde vid swampen.







Sköldpadda

Alligator nummer 1, visserligen en liten en men ändå :)








Alligator nummer 2












Alligator som dyker








Här började terrängen se mer ut som sådan sumpmark som man är van att se i filmer osv.





Mera alligator



Den här var nog den läskigaste som vi träffade på under hela vår tour. Alligatorn som ni ser på bilden är mamma alligator och hålet som hon ligger i är hennes bo som hon grävt själv. Det som ni inte ser på bilden är att runtomkring henne sprang det en massa, ca 20 cm, små baby alligatorer. Mamma alligator fräste och öppnade munnen när vi kom nära med vår båt och när hon väl började röra sig mot vår båt tyckte vår guide att det var läge att fortsätta till nästa ställe. 

Läskig typ..






Vi avslutade vår rundtur med att äta på en typisk seafood restaurang i Louisiana. Jag åt grillad fisk och potatis, men som oftast här så var maten alldeles för indränkt i olja vilket drog ner betyget rejält. 


För att summera dagen så har den varit helt sjukt rolig och det var verkligen spännande att fara på en swamp tour. Jag trodde aldrig jag skulle få se så här många alligatorer och på så nära håll. Visserligen var det ju lite läskigt och jag höll mig borta från båtens låga kanter ;)






1 kommentar:

  1. Coolt sis! I new mexico har vi bara ormar och kackerlackor att se på!!

    SvaraRadera