torsdag 4 november 2010

Att springa på 91 cm höga häckar

Har haft ett mini träningsläger i Helsingfors mellan tisdag och onsdag. Tisdagen började med att jag tog 11 tåget från Åbo till Helsingfors och tränade ett häckpass med min tränare. Allt började jättebra och jag gjorde lite kordinationer och annan typ av uppvärmining i ca en timme innan vi började springa. Då kläcker min tränare ur sig i förbifarten att jo just ja du ska springa på 91 cm höga häckar.

91 CM HÖGA HÄCKAR utbrister jag då och var inte alls så road som min tränare. Saken är den att en damhäck är 84 cm, alltså den häcken som vi springer med på tävling. Nu skulle alltså min tränare sätta mig att springa på en 7 cm högre häck som jag aldrig sprungit på tidigare. Till råga på allt var det inte någon lugn femstegslöpning som jag skulle springa, utan helt normal trestegslöpning mellan häckarna. Jag var skitskraj när jag skulle prova och tänkte att jag aldrig i hela mitt liv kommer kunna springa över den där häcken. En sak är ju att hoppa över den, det är ju lätt som en plätt men att faktisk springa över den likadant som över en damhäck är lättare sagt än gjort.

Jag stod och samlade mod en stund och sen bara sprang jag. Det lustiga var att när jag sprungit fyra häckar som var 91 cm så var det i princip det roligaste som jag gjort på länge. Det var ju inte alls så farligt som jag trodde och faktum är att jag tekniskt sett sprang bättre på 91 cm häckarna än på de som var 76 cm :D så kan det gå...Nu kan gärna damhäcken få höjas från 84 till 91, I am ready :P

Onsdagen fortsatte med en styrketräning på morgonen och ett besök hos en fysioterapeut. Fick göra en massa olika övningar för att han skulle se hur jag springer, går och rör mig. Fick en massa bra övningar som ska hjälpa mig att stärka de inre rumpmusklerna och lite andra muskler så att jag inte ska få ont i benhinnorna. Fick också lära mig ett helt nytt sätt att jogga på och det ska också göra så att belastningen på benhinnorna ska bli mindre.

Har för övrigt världens träningsvärk i hela kroppen för efter att jag tränat styrke, varit hos fysion, ätit, farit med tåget hem så var det bara att ännu kl. 20.00 på kvällen dra sig till kuppis och träna lite loikka och medicinbollsträning. Var länge sedan jag var så slut efter en träningsdag som igår och det resulterade såklart i dagens träningsvärk. Ska snart fara och springa 300m löpningar vilket känns sådär men får försöka ta mig igenom dessa även om hela kroppen skriker aj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar