söndag 27 februari 2011

Sammanfattning av inomhussäsongen 2011

Kan bara beskriva denna innomhussäong som riktigt bra. Redan första riktiga tävlingen i Mylly i slutet av Januari visade att jag gått framåt i vinter och att häcken utvecklats. Tiden visade då 8,47 vilket direkt var pers. Tävlingssäsongen fortsatte i Tammerfors med pers på 60m häck med tiden 8,41. Efter denna tävling kändes det som att det fanns mer att ta av och jag såg mycket fram emot att tävla i London.

London tävlingen gick nu inte helt enligt mina förväntningar, pga. av sena flygtider och trötta ben. Men den tävlingen gav mig många nya erfarenheter som jag tar med mig i bagaget. Tiderna på häcken och 60m var jag inte alls nöjd med, men som tur var så räckte mitt lopp i Tammerfors för att bli uttagen att springa i landskampen mellan Finland, Sverige och Norge.

Landskampen gick av stapeln i Tammerfors och inför denna tävling förväntade jag mig personligt rekord. Tävlingen gick helt ok, men det där sista lilla saknades och det kändes som att jag fick kämpa mycket för att springa 8,43. Dagen efter Tammerfors sprang jag i Helsingfors. Häcken gick på 8,47, ganska samma som tidigare under säsongen, och här upptäcktes mina teknikfel som stört häcklöpningen i början av säsongen. Samtidigt så hade alla mina lopp hittills gått fortare än mitt bästa lopp inomhus förra vintern så jag var inte alltför besviken. Kände ändå samtidigt att det fanna mer att ta av. I Helsingfors sprang jag även 200m som jag inte sprungit på flera år och det gick fort. Slog nytt personligt rekord med tiden 25,15 och jag fick en väldigt bra självförtroende boost av det loppet. Efter tävlingarna i Helsingfors bestämde jag och min tränare oss för att ta vila från tävlingar ända fram till SM (en vecka) och bara träna och fila på mina teknikfel. Denna träningsvecka var väldigt välbehövlig och teknikfelen blev lite bättre, men framförallt fick både kropp och knopp vila från allt vad tävlingar heter.

Så här i efterhand så var beslutet att ta en tävlingsfri vecka det bästa som kunde ha hänt mig. Fick lite tid att bara ta det lugnt och varva ner från de föregående veckornas hektiska tävlingsschema. Innomhusäsongen 2011 asvlutades med SM i Myllypuro, Helsingfors 19-20/2. Som ni alla vet avslutade jag min tävlingssäsong med personligt rekord två gånger om, 8,37, och med en guldmedalj. Min första seniormedalj inomhus var bärgad, och nu när jag tittar tillbaka på säsongen så kan jag vara väldigt nöjd.

På 60m häck förbättrade jag mig från 8,55 till 8,37. 60m sprang jag 7,71 som snabbast. På 60m tror jag att jag hade kunnat springa fortare, men eftersom att jag inte tävlade i 60m slätt efter London så fanns det ingen möjlighet för mig att förbättra det personliga rekordet på 60m. Nästa år ska jag se till att det börjar närma sig 7,60 :) 200m gick över mina förväntningar. Nya perset lyder 25,15, medan det gamla var 26,41.

Sammanfattningsvis är jag en väldigt nöjd tjej, och nu har jag haft träningsvila i en vecka. Imorgon börjar jag träna igen och jag är nu efter denna vecka full av energi, och ska försöka bli både starkare, snabbare och helt enkelt en bättre häcklöpare. Till sommaren är det drygt 3 månader och då har jag tänkt springa fort igen :) Innan sommarsäsongen börjar har jag tänkt hinna med både hårda träningar, träningsläger i Finland och i Spanien, och framförallt njuta av livet som toppidrottare. Det är ju faktiskt det roligaste jag vet, och även om det kanske ses som en klyscha,så är det ett faktum, att ingen orkar träna och tävla om man inte gör det för att det är så roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar