måndag 7 februari 2011

Intensiv helg

Återigen har denna helg bestått av en massa tävlande. I lördags var jag och sprang i Tammerfors på landskampen mellan Finland, Sverige och Norge. Sprang på tiden 8,43 vilket är det näst snabbaste loppet som jag någonsin sprungit på 60m häck, men var ändå lite missnöjd med tiden. Har sprungit i princip hela säsongen hittills likadana tider så väntar fortfarande på att det där snabba loppet ska komma. Förhoppningsvis kommer det på SM om två veckor :)

Landskampen var annars en jätteroligt tävling och det var ju lite spännande att stå på samma startlinje som Christina Vukicevic, ja mena hon sprang in på världens snabbaste tid på 60m häck i år så det var verkligen hög klass på vårt häcklopp. Annars förlorade vi damkampen mot Sverige men vann över Norge. Samma sak på herrsidan så förlorade vi retfullt med 1 poäng, men det var nog mer fråga om lite otur eftersom att Finland inte hade två deltagare i alla grenar pga. skada.

På söndagen gav jag mig sedan iväg mot Helsingfors för att springa mina två sista lopp innan SM. Sprang 60m häck och 200m. Häcken gick lika fort som jag sprungit under hela säsongen det vill säga 8,47. Min tränare filmade loppet och orsaken till att det inte går snabbare än 8,40 något är en massa teknikfel, exempelvis min framhand på häcken är ett prakt exempel på hur man INTE ska göra när man springer häck, så kan nog vara bra med tävlingsvila fram till SM och satsa på lite teknikträning. Andra loppet i går var då 200m. Jag var skitnervös innan lopept för jag har inte sprungit 200m på flera år, plus att banorna i Helsingfors är ganska så snäva, plus att jag sist när jag sprang 200m inomhus spydde efter loppet. Första delen av loppet var riktigt bra, men i sista kurvan fegade jag lite och upploppet var nog ganska så jobbigt för mig som ananrs inte springer mycket 200m. I mål trodde jag att tiden kanske skulle lega någonstans under 26 sekunder. Mitt gamla pers på 200m på kort bana var 26,41. Det har jag i och för sig sprungit för ca 4-5 år sedan så förväntade mig nog att springa pers i detta lopp. När jag fick höra tiden 25,15 trodde jag att de sagt fel. Var tvungen att fråga min tränare om det faktiskt gått så fort som 25,15, och det hade det ju :D

Är rätt så förvånad att det gick så snabbt. Förbättrade mig personbästa med 1 sekund och tre tiondelar. Började i och för sig må riktigt illa efter loppet, men som tur var så spydde jag inte i alla fall :) Även om detta 200m lopp gick jättebra så är det nog en sträcka som jag också fortsättningsvis inte kommer springa mer än några gånger per år. Illamående och huvudvärk är inte något som jag gillar att få efter att jag sprungit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar