måndag 16 juli 2012

Semester

Äntligen har jag semester och det i en vecka. Min semester avnjutes i sköna Tornedalen. Har startat varje morgon med morgonjogg innan frukost. Här hemma är allt så mycket enklare än i Helsingfors. Man kan fara vars man vill utan att sitta i en spårvagn eller buss hur länge som helst. Det är lättare att hitta bra rutiner när det gäller mat och sömn. Jag njuter verkligen av att vara hemma. Vädret är för tillfället soligt och varmt och först nu tog jag mig tid att sitta en stund vid datorn.

Förra veckan sprang jag äntligen mitt första häcklopp. Tävlingen gick av stapeln i Åbo och det var tilastopajacup som gällde. Saken är den att jag hunnit göra exakt två häckträningar innan tävlingen. En med startblock till 3 häckar och en med startblock till 5 häckar. Alla ni som sprungit häck någon gång vet ju att i en optimal uppladdning för en utomhussäsong med häcklopp ingår det att springa 10-12 häckar på träning. Ni förstår ju då kanske att min uppladdning inte varit den bästa. Jag har också haft ett uppehåll i häcklöpningen i nästan två månader pga. av skador, så lite pirrade det allt i magen i starten. Starten i loppet var bra och det medförde att jag kom alldeles för nära första häcken så avstampet riktades uppåt istället för framåt. Mellandelen av löpningen gick däremot bra och det kändes som att löpningen flöt på ganska så bra. Sista tre häckarna däremot gick ganska så dåligt och där syntes det att jag inte har den häckuthållighet som behövs för att springa 10 häckar. Tiden blev 14,12 och även om det är en halv sekund från mitt personliga rekord så är jag ganska så nöjd. Ett helt häcklopp utan smärta har jag inte sprungit på länge och tiden 14,12 är exakt samma tid som jag öppnade min säsong med sommaren 2010 när jag sprang mitt pers 13,58. Vind i ryggen hade vi +0,3 så egentligen var det ganska så obefintligt med hjälp av den. Efter alla problem som jag haft var det jättekul att springa häck igen. Nästa häcklopp är på söndag i Oulu när det är dags för kalottkampen.

Jag sprang även 100m i Åbo men det loppet gick dåligt. För det första var loppet nästan en timme försenat pga. av att det hände en olycka mellan en herrlöpare och startern, där startern fick åka in på sjukhus. Jag var trött i kroppen efter häckloppet och kände mig okoncentrerad. All denna väntan gjorde mig bara ännu segare så tiden 12,39 speglade ganska så bra min känsla efter loppet och före.

Idag ska jag fara på massage och imorgon till frissan. Bäst att passa på att behandla både kropp och själ när man är här hemma :)

Ha en fortsatt fin och solig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar