måndag 26 november 2012

Ett år äldre, ett år klokare?

Så har jag hunnit fira min 24 födelsedag. Känner mig inte särskilt mycket äldre men det är väl å andra sida bara en positiv sak? ;)

En sak som jag kom att tänka på gällande det här med ålder är att inom företagsvärlden ses man som väldigt ung vid 24. Jag blir färdig ekonomie magister till våren och ska då egentligen börja ta mig ut i arbetslivet. På arbetsmarknaden tycker nog de flesta företag att jag är ganska så ung ännu. Det hjälper väl inte heller att mitt utseende råkar vara lite barnsligt, vilket i och för sig är en bra sak. Jag mena vem vill se ut som 35 när man bara är 24?

Det intressanta är ju då att inom friidrottsvärlden, i alla fall här i Finland, så anses jag som gammal vid 24? Hmm hur går det här nu ihop? Jag är ingen ung talang längre utan en vuxen friidrottare som redan borde ha gjort mina bästa resultat?

Men guess what, det har jag inte. Jag tror benhårt på att jag inte fått visa vad jag kan få ut av min kropp. Var på god väg sommaren 2010, våren 2011 men sedan började skador och sjukdomar krångla till min väg mot toppresultat. Shit happens. Det ska inte vara enkelt och om jag nu bara orkar tro på mig själv och min kapacitet så kan det bli riktigt bra ännu. Jag dras då fortfarande med en krånglande fot som jag skadade vid en styrketräning för två veckor sedan. Väntar på att få fara på magnetröntgen så jag får ett säkert svar på vad som är fel. Kroppen känns skitbra så det är lite deppigt att inte kunna träna så som jag vill. Men samtidigt finns det folk som haft det värre. Läs exempelvis den här artikeln: http://www.hs.fi/elama/Pikajuoksija+palaa+sy%C3%B6v%C3%A4n+j%C3%A4lkeen+radalle/a1353818169346?jako=7cdcc363046665cfba696b11fbff12a6
Kan en idrottare göra comeback vid 27 års ålder efter att ha haft cancer så ska jag inte klaga på min lilla fot. Den blir nog bra och då jäklar ska jag springa fort igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar