måndag 12 september 2011

Ny vecka, nya tag

I och med att träningarna börjat så känns det som att veckorna går hur fort som helst. Förra veckan han jag endast plugga och träna och bara och ta in alla nya intryck från träningarna var ganska så slitsamt så i Lördags efter fotbollsmatchen var ja så trött att jag gick och lade mig redan 11,30. Inget party för min del men efter att ha tränar stenhårt från Tisdag till Lördag så var inte heller partyhumöret på topp och det passade mig utmärkt.

Tänkte berätta lite om förra veckans träningar. Vi får ett nytt program varje vecka och varje vecka får vi även ett personligt utformat styrkeprogram där vikterna ökar i takt med att veckorna går. Styrken känns väldigt lätt så här till en början men eftersom att vi alltid har löpning antingen före eller efter styrketräningen så gör det inget. Vi har styrketräning både med vikter, typ RV tempaus, maastaveto och liknande plus styrketräningar som liknar mer kuntopiiri fast med extra vikter. Styrkemässigt ligger jag nog i toppen av alla tjejerna men sedan är ju många av dem yngre än mig så de har ju några år på sig ännu att bygga upp kroppen. Det har blivit väldigt mycket löpning och kordinationer förra veckan men konstigt nog så har inte mina benhinnor ännu iaf börjat strejka. Jag tror att det beror på att vi gör väldigt mycket övningar som bygger upp vad musklerna samtidigt som vi stretchar dem plus att vi springer alla längre sträckor på gräs och inte på vår nya mondobana där vi annars tränar. 

Veckans värsta träning var fredagens träning. Vi började som vanligt med att värma upp med löpning 800m och i varje hörn av friidrottsplanen gjorde vi en kordination. Sedan genomförde vi ett särskilt stetchningsprogram följt av en massa kordinationer. Efter detta gick vi till en stor gräsplan där vi gjorde en träning som kallades för jumprun. Träningen gick ut på att vi först genomförde en hoppövning i 20 sek. Sedan gjorde vi en kordination 4 gånger a 20 sek. Vila 20 sek i mellan. Efter detta vilade vi ca 2 min varefter vi sprang närmare 350 meter med ca 80 % fart. Farten var hög och när pulsen dessutom var hög innan vi började springa så var jag helt slut efter löpningen. Denna serie med ett nytt hopp, kordination och löpning gjorde vi 4 gånger och det kanske låter som lite men jag kan lova er att löpningen gick så pass fort och vi sprang så pass långt med korta viloperioder att alla i gruppen var rejält trötta efteråt. 

Ska bli spännande att se vad dagens träning har att erbjuda. Förra veckan började vi ju träna på en tisdag så vi kanske gör något helt nytt idag. Jag fick höra att vi ska köra efter det program som jag hade förra veckan i 4 veckor men med ökande vikter och snabbare fart och längre sträckor varje vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar