onsdag 7 september 2011

Första träningen

Det var som jag trodde. Första träningen var ingen barnlek, men I love it :D Hela min kropp, varenda muskel och sena från knopp till tå har fått jobba och det känns så bra. Har inte varit så här trött efter en träning sedan i April när jag tränade väldigt mycket.

Så vad innehöll dagens träning?

Vi började med en uppvärmning där vi hela tiden joggade utan att stanna och i  varje hörn gjorde vi en kordination i ca 10-15 m. Detta tror jag vi gjorde typ tre eller fyra varv. Efter detta stretchade hela gruppen tillsammans enligt ett stetchningsprogram som vår coach gjort. När stretchningen var avklarad var det dags att göra kordinationer och vi gjorde tre olika kordinationer, pyöritysjuoksu, suorinjalonjuoksu aitajuoksupyöritksellä joka kolmantela askelella och 40m kiihytys. Alla dessa gjorde vi 6 gånger ca 40m.  Tempot på träningen var ganska så högt så direkt efter kordinationerna sprang vi in i styrkehallen och gjorde en typ av kuntopiiri med en massa olika övningar. Alla övningar hade extra vikter vilket betydde att vi inte gjorde en kuntopiiri med endast vår egen kroppsvikt. Övningarna gjorde vi i 40sek eller 30 reps. Kan ju säga att det var ganska så många jobbiga övningar som t.ex. leukoja i 40 sek är inte det lättaste. Styrketräningen var nog det som lyfte min puls rejält och det kändes att jag varit sjuk och inte tränat på ett tag men kämpade mig igenom hela programmet och gav 100 %  i varje övning. Jag såg att vi hade några latmaskar i vår grupp som gjorde allt lite på halvfart för att det skulle bli lättare.Efter styrketräningen med vikter gick vi ut och fortsatte göra ett slags styrkeprogram fast utan vikter. Vi gjorde en massa keskivartalo, punneruksia på många olika sätt och en hel del hopp och knäböj.

Avslutningsvis begav vi oss till en stor gräsplan där vi sprang konditionslöpning. Vi sprang snabbar 30 sek, joggade sakta 1 min, sprang 30 sek och så gjorde vi så 6 gånger. Min grundkondis måste vara ganska så bra eftersom att jag orkade jättebra fast att jag inte tränat på ett tag och jag var bland de bästa i vår sprinter grupp. Två av tjejerna var långt efter oss fast att vi inte ens sprang fort. Det märks nog på vissa att de inte tränat på ett tag.

Sammanfattningsvis så var förta träningen jätterolig men jobbig. Jag är glad att vi "bara" hade ca 28 grader i dag för det hade varit ganska så tungt att köra första träningen i 40 graders värme. Träningarna här i USA verkar ha lite samma upplägg som jag körde mycket på våren, dvs. både styrke och löpning i samma träning. Jag är glad att jag vande mig vid att göra långa träningar med mycket innehåll under våren för om man är van vid att träna lite och korta pass så ska man nog inte komma till USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar