måndag 8 augusti 2011

Utomhussäsongen 2011

Tänkte att jag skulle försöka mig på att summera utomhussäsongen 2011 och med tanke på att jag endast sprungit fem tävlingar i sommar så känns det inte som något omöjligt uppdrag. Första tävlingen gick av stapeln i slutet av Maj i Tarttu, Estland. Mina knän var inte i skick och tiden blev över 14 sek. Ett skitlopp men detta lopp fick mig att ta tag i mina problem med knäna och göra något åt saken. Fick vet att jag hade löparknä i båda knäna så det blev till att köra rehabilitering i 3,5 vecka. Nästa tävling gick av stapeln i Pudasjärvi just före midsommar. Sprang återigen över 14 sek men där var motvinden -4.1 så egentiligen var det ett tecken på att formen kanske inte alls var så dålig. Sprang även 100m på 12,19 i nollvind vilket var väldigt nära mitt personliga rekord som jag sprungit året innan. Samma vecka bar det sedan av till Kuortane och eliittikisat som visade sig bli min enda elittävling denna sommar. Sprang under 14 sek, närmare bestämt 13,97 men loppet i sig var inte mycket att hurra för. Kändes som att allt gick långsamt och det fanns en hel del att jobba på. I slutet av juni blev det sedan aitakarnevaalit i jämsänkoski och där ramlade jag omkull i finalen och skadade min fot som sedan förstörde hela min säsong. Borde ha vilat direkt i alla fall en vecka men eftersom att jag inte visste att foten fått en så hård smäll så tränade jag direkt samma helg och foten blev bara värre. Det visade sig vara en inflamation i ledbandet som gjorde så nedrans ont och denna smärta följde mig ända fram till Kalevan kisat. Att ställa sig på startlinjen til Kalevan kisat var inte en självklarhet för mig. Eftersom att jag vann förra året hade jag en del att försvara och det är bara så att jag inte springer tider ner mot 13,5 utan träning. Detta var jag väl medveten om men for ändå och sprang på Kalevan kisat för att få en ordentlig genomkörare innan det bär av mot USA. Resultaten från Kalevan kisat var ju inte att hänga i julgranen direkt men man kan inte alltid bara titta på resultaten. Dessa två lopp var oerhört viktiga för mig och nu ska jag vila både kropp och knopp i skick innan jag börjar träna inför säsongen 2012.

Imorgon bär det då av mot Baton Rouge, Louisiana för utbytesstudier på Louisiana state university. Ser så oerhört mycket fram emot denna resa eftersom att jag hört att universitetet är väldigt bra idrottsmässigt så hoppas på att lära mig en del nytt och hitta flytet i häcklöpningen igen. Vädret ser ut att vara strålande vilket ni kan se nedan
http://www.foreca.fi/United_States/Louisiana/Baton_Rouge/tenday

så det lär väl inte gå någon nöd på mig. Jag kommer skriva i denna blogg under mitt utbyte så från att ha varit en mer träningsinriktad blogg kommer det även komma lite saker som berör mitt vardagsliv i Baton Rouge. Kommer sakna en massa människor i Finland, ni vet vilka ni är, men samtidigt ska jag njuta av att se mig omkring lite i vida världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar