måndag 22 augusti 2011

Första skoldagen

Hade min första föreläsning idag och kursen hette Visual communication. Vi gjorde  egentligen inget mer idag än att vi gick igenom kursinstruktioner, betygssättning och innehåll. Kursen verkar inte allt för svår och jag kommer får lära mig använda både photoshop och ett adobe program som liknar photoshop. Om en timme börjar min nästa föreläsning som också går under visual communication men denna gång har vi en labb timme. Det är under dessa timmar som vi kommer jobba med just photoshop.

Var även idag och provade på maten i cafeterian och bestämde mig för att ta en mealplan. Det fanns hur mycket mat som helst att välja mellan exempelvis sallad, pasta med hemmagjord pastasås som en kock tillagar på plats samt pizza för alla amerikaner. Jag åt grillat griskött, pasta och grönsaker. Till efterätt blev det färsk ananas och melon. Känns hel värt att ta en mealplan så jag slipper hålla på och laga min mat när affären är så långt bort att an måste ta sig dit med bil. Maten kändes fräsch och inte alls fet eller onyttig vilket känns väldigt bra. Nu har mitt matproblem löst sig och nu slipper jag tänka på det.

En intressant sak som jag blivit varse om det senaste dagarna är hur folk klär sig på detta universitet. Även om jag inte själv är så där jätte insatt i mode men jag gillar att köpa kläder så kan till och med jag säga att folk här klär sig fruktansvärt fult. Alla tjejer som är med i sororities ser ut som små tjejer. Korta sportshorts i grälla färger kombinerat med sneakers och fula stora linnen med klubbens märke. Linnet ser ut som ett basketlinne och ska tydligen vara typ 3 nummer för stort så idag har jag sett hur många vandrande tält som helst. Det verkar inte vara så populärt att klä sig individuellt här utan alla ska se likadana ut. Om man jämför med Åbo akademi och detta universitet så kan man inte tro att detta är ett universitet, snarare ett high school eller något för alla ser så fruktansvärt barnsliga ut.

Annars väntar jag på att de ska komma och fixa luftkonditioneringen i vårt rum. Det är alldeles för varmt och speciellt nu när vi bor två i detta lilla rum så känns det som att luften inte cirkulerar överhuvudtaget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar