torsdag 11 augusti 2011

Dag 1

Efter att ha rest i ca 16 timmar så kom jag äntligen fram till Baton Rouge flygplats på eftermiddagen amerikansk tid. Kände mig helt slut och trött och med tanke på att det var mitt i natten finsk tid så orkade jag hyffsat bra hålla ögonen öppna. Tiden på flygplanet från London till Dallas fördrevs med att titta på tre filmer: Thorn, Water to an Elephant och Kung Fu Panda 2. resan höll på att starta riktigt dåligt redan i Finland eftersom att jag lyckades ta mig fram till gaten 2 minuter innan den stängde. Det var ingen som sa till mig i incheckningen att gate 37d är bort åt helsike plus att vi hade en bussresa till flygplanet. För första gången så ropade dem mitt efternamn i högtalarna på en flygplats och det var lite pinsamt.

När jag kom ut från flygplatsen slogs jag av en enorm värmebölja. Luftfuktigheten här är jättehög plus att termometern visar ca 35 grader + så inte kan jag klaga  på vädret i alla fall. På flygplatsen togs jag emot av en massa människor från The intercultural center och jag fick även träffa utbytesstudenter från Nya Zeeland och
Armenien. Väl framme på campus var det dags för oss att checka in på vårt tillfälliga boende. Mitt riktiga rum dr jag ska bo den restrerande tiden av utbytet får jag imorgon. Kan ju säga att jag först fick en liten shock när jag såg mitt tillfälliga rum. Rummet var kritvitt med stenväggar, ful bruna sängar och skåp och det såg i mina ögon ut som ett fängelse. Som tur är skulle jag bara bo där två nätter men det tog ett tag att smälta alla nya intryck. Har sett bilder på mitt rum och det såg mycket bättre ut än det här så det ska nog gå bra. Första natten fick jag sova på en madrass utan lakan, täcke eller kudde. Dessa fanns ju inte till förfogande och eftersom att det var så sent så kunde jag inte få tag på dessa någonstans ifrån. Den första natten kan sammanfattas som rätt så primitiv men eftersom att jag var så trött efter flygresan så gick jag och lade mig redan kl.21.30 amerikansk tid. Vaknade nästa morgon redan 05,30 och var vrålhungrig. Idag har dagen bestått av att fixa amerikanskt nummer, sängkläder, vatten och liknande nödvändigheter. Fick en telefon plus tillhörande preapid kort för 45 dollar så det tyckte jag var ganska så billigt.

Om ett tag ska jag fara och spela lite basket med några utisar som jag träffat här. Har mestadels hängt med en italiensk tjej, en Brittisk kille och en tjej från Frankrike. Min egen roomate har jag inte träffat ännu men det lär jag ju göra i ett senare skede. By the way så är det då inte konstigt att det finns en massa feta människor i detta land om man ser vad dessa människor trycker i sig och vad det finns för restauranger. Jag har lyckats nosa upp en rstaurang på skolan som säljer husmankost som alla lärare och liknande rekkomenderar plus att vi har en walmart ganska så nära där vars jag bor där det fanns en hel massa färska frukter, grönsaker, kyckling, köttfärs så ska nog kunna äta helt nyttigt här också. Skräpmat finns det hur mycket som helst men de lite mer nyttiga alternativen får man lite lite mer efter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar