onsdag 20 oktober 2010

112

Var med om en jätteotäck grejj idag. Hade varit i skolan från 10 till ca 16. Var och handlade och kom sedan hem och skulle börja laga mat. När jag kom hem började det flimra i mina ögon. Jaha tänkte jag, säkert en lättare form av migrän eftersom att jag även hade lite ont i huvudet. Har i och för sig inte haft migrän sen jag var typ 16 år men tog i alla fall en huvudvärkstablett och gick och vila i en halv timme. Efter 30 min var flimret borta men huvudvärken kvar, steg upp för att äta lite middag och då tappar jag plötsligt känseln i fingrarna. Jag trodde först att jag vilat på armen och att känseln skulle komma tillbaka på en gång. Domningen höll i sig i fingrarna och snart kunde jag inte känna min hand överhuvudtaget.

Nu började jag få lite panik eftersom att jag aldrig haft något liknande tidigare. Domningen fortsatte upp på armen och vid det här laget ringde jag i panik till mamma och frågade vad jag skulle göra. Känseln i handen kom inte tillbaka och helt plötsligt domnade halva mitt ansikte bort. Jag började sluddra och kunde inte prata ordentligt med Emma. När detta kom så ringde Emma ambulansen och de kom för att titta hur det var med mig. Efter ca 10 min försvann domningarna men jag kände mig fortfarande jättekonstig och rädd. Ambulanspersonalen lugnade mig med att det troligtvis var fråga om migränen som slog till i armarna och ansiktet. De tog några prover i lägenheten och bestämde sig för att det nog inte var någon fara med mig och skrev ett recept på migrän tabletter som jag fick fara och hämta hos jourhavande läkare. Fast att allt i slutändan gick bra och jag fick mina tabletter och huvudvärken sakta men säkert börjat försvinna blev jag verkligen skiträdd när halva ansiktet domnade bort och jag började sluddra. Läkaren på sjukhuset tyckte att jag skulle gå på en neurologisk undersökning för säkerthets skull så måste ringa till YTHS och boka tid till en läkare. Jourhavande läkaren hade kunnat skriva en remiss till en neurolog men då hade den blivit till Ylitornio eftersom att jag är skriven där så det är lika bra att ringa till YTHS.

Imorgon blir det att fara på läger till Pajulahti och jag hoppas att jag aldrig mer får sådana här migränattacker, det var riktigt otäckt!

2 kommentarer:

  1. Usch då! Ja sku säkert ha dött av ren skräck vid det där laget!!! Som tur är dom jättetrevliga på YTHS o tar en alltid på allvar, så har jag upplevt dom iaf :)

    SvaraRadera
  2. Jorå tanten där var jättetrevlig när jag ringde så det var inga problem. Men riktigt otäckt var det nog, tur att jag inte var ensam hemma iaf :)

    SvaraRadera