tisdag 28 september 2010

En nystart

Min utomhussäsong kan man säga gick över förväntan. SM-guld på kalevan kisat, SM-guld på 22-åringarnas SM, guld på 22-åringarnas nordiska-baltiska mästerskap, finnkampen, decanation, allt detta rymdes under en och samma säsong. Personliga rekordet på 100m häck förbättrades till 13,58 och till och med på 100m där jag stått och stampat nu i några år på samma tider lyckades jag förbättra mig till 12,14. 


En stor del i denna framgång har min tränare Emma Montell och hennes pappa Markku Montell som kollat mina teknikträningar under sommaren. Utan deras kritiska ögon hade jag aldrig sprungit så fort som jag gjorde denna säsong. Eftersom att Emma nyligen fått sitt första barn så räcker tyvärr inte tiden till både att träna och till att sköta ett litet barn så för mig kommer den kommande säsongen innebära lite av en nystart. Som tur är så skiljs våra vägar med Emma på grund av en naturlig orsak. Jag har tidigare under min karriär varit med om tränarbyte som skett på grund av samarbetssvårigheter med min tränare vilket inte alls är fallet mellan mig och Emma. Vi har kommit superbra överens och det enda som varit lite negativt är att vi bott så långt borta från varandra.


Jag kommer att börja samarbeta med en ny tränare vilket gör att jag troligtvis kommer få både nya och annorlunda saker på mina träningsprogram. Denna förändring känns ändå spännande att göra eftersom att jag vill fortsätta att utvecklas som idrottare. Jag tror att både för motivationen och träningsviljan kan det vara bra med lite nya saker i vardagen då och då. Annars känns det som att man bara trampar i samma gamla fotspår. 


22-åringarnas SM i Torneå med mig på bana 7
Jag ser fram emot med spänning vad denna höst och vinter kommer att erbjuda och jag hoppas på att det kommer ge resultat som jag är nöjd med under inomhussäsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar